Har du ret til erstatning?
Tag vores hurtige erstatningstest og få svar med det samme!
1.1 I disse generelle vilkår skal nedenstående definerede begreber have følgende betydning:
1.2 ”Insurello”: Insurello DK ApS, et dansk anpartsselskab med CVR-nr.: 41703466.
1.3 ”Kunden”: Den fysiske person, som er påvirket af skaden, og/eller som har indgået, eller ønsker at indgå aftale med Insurello i overensstemmelse med disse generelle vilkår. Udtrykket ”Kunden” inkluderer, så vidt det er relevant, barnets værge, når skadelidte er under 18 år.
1.4 ”Skade(n)”: Skader, tab eller andre omstændigheder, som direkte eller indirekte kan berettige Kunden til erstatning eller kompensation i henhold til en forsikringskontrakt eller andet grundlag herunder lovgivning, og som Kunden har beskrevet til Insurello i forbindelse med indgåelse af Aftalen eller derefter.
1.5 ”Aftalen”: Aftale indgået mellem Insurello og Kunden i overensstemmelse med Punkt 2.1 i disse generelle vilkår med kontraktretligt indhold i overensstemmelse med disse generelle vilkår.
1.6 ”Forsikringsselskab”: Juridisk person, der professionelt yder forsikring til enkeltpersoner eller andre, og som professionelt udbetaler erstatning til enkeltpersoner på grund af skade. I tilfælde af ansvarsforsikring omfatter udtrykket ”Forsikringsselskab” også skadevolder og hans ansvarsforsikringsselskab.
1.7 ”Tjenesten”: Insurellos forpligtelse til at forfølge Kundens krav i anledning af Skaden og som nærmere defineret i Punkt 3 i disse generelle vilkår.
1.8 ”Forsikringserstatning(en)”:Erstatning, godtgørelse eller anden kompensation i forbindelse med Skaden, inklusive tilkendte renter, som Forsikringsselskabet eller en for Skaden ansvarlig er eller tilpligtes at være Kunden skyldig, efter Kundens indgåelse af Aftalen.
1.9 "Sag(en)": Insurellos behandling af Skaden fra Kunden indgår aftale med Insurello og til Aftalen er opfyldt eller ophørt.
Indgåelse af Aftalen
2.1 Aftalen indgås ved, at Kunden accepterer disse generelle vilkår og betingelser i forbindelse med oprettelse af konto på Insurellos hjemmeside, alternativt når Kunden oversender fuldmagt til Insurello for at repræsentere Kunden. Ved at afgive en fuldmagt bekræfter Kunden, at denne har juridisk bemyndigelse til at indgå Aftalen og underskrive fuldmagten.
2.2 Fuldmagt sendes via formular på Insurellos hjemmeside www.insurello.dk eller på en anden måde, som Insurello instruerer Kunden i.
Aftalens varighed
2.3 Aftalen gælder fra det tidspunkt, hvor Aftalen indgås i overensstemmelse med Punkt 2.1, indtil Kunden har opnået fuld Forsikringserstatning, og Insurello har modtaget hele sit servicegebyr og anden kompensation i henhold til Punkt 5 nedenfor.
Opsigelse af Aftalen
2.4 Insurello kan til enhver tid opsige Aftalen ved at give Kunden en skriftlig meddelelse, hvis det skønnes, at Kunden ikke har nogen mulighed for at opnå Forsikringserstatning for Skaden inden for rammerne af Tjenesten. Insurellos vurdering kan f.eks. være baseret på: at forsikring ikke eksisterer, at Skaden sandsynligvis forældes, at Skaden fra Insurello ikke vurderes at berettige til Forsikringserstatning, at Kundens erstatningskrav allerede er endeligt afgjort, eller at Kundens erstatningskrav er genstand for en verserende retssag.
2.5 Insurello kan opsige Aftalen uden varsel ved en skriftlig meddelelse til Kunden, hvis Kunden ikke opfylder sine forpligtelser i henhold til disse generelle vilkår. Opsigelsen gælder fra den dag, hvor opsigelsen skal anses for at været nået frem til Kunden i overensstemmelse med Punkt 7 nedenfor.
2.6 Kunden har i henhold til forbrugeraftaleloven (Lov nr. 1457 af 17. december 2013) ret at fortryde Aftalen og give meddelelse herom til Insurello inden for 14 dage fra den dag, hvor Aftalen blev indgået i overensstemmelse med Punkt 2.1, hvorefter fortrydelsesretten ophører. Kunden kan også bruge en fortrydelsesformular, der kan downloades her.
2.7 Hvis Insurello ændrer Aftalen i henhold til Punkt 10 til skade for Kunden, kan Kunden opsige Aftalen med virkning fra ændringens ikrafttræden, såfremt opsigelsen sker inden for én måned efter, at Insurello underretter Kunden om ændringen.
3.1 Tjenesten omfatter en forpligtelse for Insurello til at:
3.2 Vurdere hvilken Forsikringserstatning, som Kunden kan modtage på grund af Skaden. Insurellos vurdering er baseret på de oplysninger, der er modtaget fra Kunden;
3.3 Fremsætte erstatningskrav til Forsikringsselskaberne, hvorfra det er vurderet, at Kunden kan modtage erstatning;
3.4 Inddrive betaling på baggrund af erstatningskrav fremsat som ovenfor; og
3.5 Informere Kunden om væsentlige hændelser, som opstår i Sagen.
3.6 Tjenesten omfatter ikke nogen garanti fra Insurello vedrørende Kundens ret til forsikringserstatning eller størrelsen af forsikringserstatningen.
3.7 Tjenesten dækker kun personskadekrav, medmindre andet aftales. Træffes sådan aftale ikke, er Insurello ikke forpligtet til at forfølge andre krav. Insurello er i øvrigt ikke forpligtet til at forfølge personskadekrav mod enkeltpersoner.
3.8 Insurello er berettiget, men ikke forpligtet til at forfølge krav på grund af tingsskader eller andre typer af skader.
3.9 Insurello er ikke forpligtet til at appellere eller anmode om appel over Forsikringsselskabets beslutning om erstatning eller føre tvister i retten.
3.10 Insurello er berettiget, men ikke forpligtet, på vegne af Kunden til at indhente oplysninger, der er relevante for retten til Forsikringserstatning, såsom journaluddrag, og også at booke Kunden til møder, der er nødvendige for Forsikringserstatningen, såsom lægebesøg, og/eller træffe andre foranstaltninger, der er relevante for retten til Forsikringserstatning, såsom at lave en politirapport.
3.11 Insurello berettiget, men ikke forpligtet, på vegne af Kunden til at indsamle og opbevare oplysninger fra Forsikringsselskaber vedrørende forsikringer tegnede af Kunden, og også at indsamle og gemme andre oplysninger, der er relevante for Kundens forsikringsdækning, såsom (men ikke begrænset til) oplysninger om medlemskab af fagforeninger, sportsklubber, arbejdspladser osv.
Generelle forpligtelser
4.1 Kunde forpligter sig til at:
4.2 samarbejde loyalt og sandfærdigt med Insurello i udførelsen af Tjenesten. Denne forpligtelse omfatter, men er ikke begrænset til, at Kunden anses for at have overtrådt Aftalen i tilfælde af, at Kunden på trods af en påmindelse ikke svarer på Insurellos anmodninger;
4.3 efter anmodning giver sådanne korrekte oplysninger og pålidelige dokumenter, der er relevante for Insurellos mulighed for at udføre Tjenesten;
4.4 afslutte sine egne forhandlinger med Forsikringsselskabet og i stedet straks informere Insurello om korrespondance, som Kunden har modtaget fra Forsikringsselskabet eller anden kontakt, som Kunden har haft med Forsikringsselskabet;
4.5 hvis Kunden modtager direkte betaling fra Forsikringserstatningen fra Forsikringsselskaber eller andre, skal Kunden staks informere Insurello om dette; og
4.6 ikke uden Insurellos samtykke at overføre retten til Forsikringserstatningen
Eksklusivitet
4.7 Kunden forpligter sig til ikke selv eller gennem en anden agent, der handler på vegne af Kunden, uden Insurellos samtykke, at føre nogen forhandlinger eller drøftelser direkte med Forsikringsselskabet i forbindelse med Skaden. Hvis Kunden direkte kontaktes af Forsikringsselskabet på grund af Skaden eller af en anden, der tilbyder at forfølge Kundens krav, er Kunden forpligtet til at henvise disse til Insurello.
5.1 I tilfælde af at Kunden ikke modtager nogen Forsikringserstatning fra Forsikringsselskabet på grundlag af Skaden, er Insurello ikke berettiget til noget servicegebyr. Modtager Kunden Forsikringserstatning fra Forsikringsselskabet skal Kunden betale et servicegebyr, inklusive moms. Servicegebyret forfalder, når Forsikringserstatning anerkendes eller fastslås ved forlig eller anden bindende afgørelse. Størrelsen af servicegebyret beregnes efter følgende beregningsmodel.
5.2 Servicegebyrmodellen
Interval | Forsikringserstatning i DKK | Procentloft af Forsikringserstatningen | Fast servicegebyr i DKK (inkl. moms) |
---|---|---|---|
1 | Mellem 1-45.000 | 25% | 10.125 |
2 | Mellem 45.001-75.000 | 25% | 18.500 |
3 | Mellem 75.001-100.000 | 24% | 21.600 |
4 | Mellem 100.001-150.000 | 24% | 30.000 |
5 | Mellem 150.001-200.000 | 22% | 37.950 |
6 | Mellem 200.001-250.000 | 22% | 46.200 |
7 | Mellem 250.001-300.000 | 20% | 51.000 |
8 | Mellem 300.001-400.000 | 18% | 54.900 |
9 | Mellem 400.001-500.000 | 16% | 64.160 |
10 | Mellem 500.001-600.000 | 14% | 70.000 |
11 | Mellem 600.001-700.000 | 12% | 72.000 |
12 | Mellem 700.001-800.000 | 10% | 72.000 |
13 | Mellem 800.001-900.000 | 10% | 80.000 |
14 | Mellem 900.001-1.000.000 | 10% | 90.000 |
15 | Fra 1.000.000 og opefter | Efter skøn - dog aldrig mere end 10% af Forsikringserstatningen |
Forklaring på beregning af servicegebyret
5.3 Servicegebyrmodellen er opdelt i 15 intervaller. Insurello opkræver et servicegebyr, som afhænger af, hvilket interval Kundens Forsikringserstatning er i, og hvor høj Forsikringserstatningen er, jf. 5.2. Det beregnede servicegebyr kan aldrig overstige det maksimale servicegebyr, som er anført for hvert interval. I interval 15 er intet fast procentloft eller servicegebyr, idet servicegebyret fastsættes på grundlag af et skøn baseret på forbrugt tid, sagens varighed, kompleksitet og udfald, dog aldrig mere end 10 % af Forsikringserstatningen.
5.4 I tilfælde af, at kunden får mere end én Forsikringserstatning som følge af Skaden, opkræver Insurello altid et servicegebyr baseret på den samlede Forsikringserstatning. Praktisk set foretager Insurello et fradrag for servicegebyret ved hver Forsikringserstatning til kunden i overensstemmelse med servicegebyrmodellen i stk. 5.2, men vil efter den sidste Forsikringserstatning og afslutning af en Sag foretage en afvejning, der sikrer, at den samlede opkrævning aldrig overstiger gebyrintervallerne i 5.2.
5.5 Forsikringserstatning til Kunden, som efter lovgivningen fradrages i en efterfølgende Forsikringserstatning, fx midlertidigt erhvervsevnetab, der fradrages i tabt arbejdsfortjeneste, fragår ved den endelige opgørelse af Insurellos servicegebyr, jf. afsnit 5.4.
5.6 Forsikringserstatning i form af løbende ydelse for midlertidigt erhvervsevnetab opgøres til summen af de løbende midlertidige ydelser ved beregningen af Insurellos servicegebyr. Insurellos servicegebyr forfalder i dette tilfælde, når erhvervsevnetabet fastsættes endeligt.
5.7 Forsikringserstatning i form af endeligt erhvervsevnetab kapitaliseres efter arbejdsskadesikringsloven ved beregning af Insurellos servicegebyr uanset om Kundens udbetaling delvist sker som løbende ydelse.
5.8 Insurellos servicegebyr berøres ikke af modregnings- eller tilbagebetalingskrav over for Kunden fra tredjemand, der har udbetalt eller skal udbetale Forsikringserstatning til Kunden. Bistår Insurello med at afvise sådanne krav, udgør de omvendt ikke Forsikringserstatning som medgår i beregningen af servicegebyret.
5.9 Ud over servicegebyret har Insurello også ret til kompensation for rimelige udgifter (inkl. moms) i anledning af Insurellos udførelse af Tjenesten.
5.10 I det tilfælde, at Kunden opsiger Aftalen på forhånd i overensstemmelse med Punkt 2.6, eller i tilfælde af, at Insurello opsiger Aftalen på grund af omstændigheder, der ikke skyldes Kunden, er Insurello kun berettiget til et servicegebyr i forhold til den del af Forsikringserstatningen, som udgør et resultat af Insurellos arbejde.
5.11 Hvis Kunden, uden støtte i Aftalen, opsiger Aftalen på grund af en omstændighed, som skyldes Kunden, skal Kunden stadig betale servicegebyr i henhold til Punkt 5.2. Insurello kan dog som et alternativ fastsætte et honorar på DKK 5.000 inklusive moms eller et lavere beløb, som Insurello finder rimeligt, hvilket Insurello har ret til at fakturere med det samme (break-fee).
5.12 Insurello er berettiget til at modtage servicegebyr baseret på beregningsmodellen i punkt 5.2., som baserer sig på al Forsikringserstatning, uanset om det var Insurello, Kunden selv, eller en anden repræsentant for Kunden, der sikrede Forsikringserstatningen, inddrev den, eller på anden måde var årsag til den.
5.13 Insurello har ret til indsigt/kontrol med hensyn til alle omstændigheder, der kan påvirke Insurellos ret til betaling i perioden efter opsigelsen af Aftalen. Efter anmodning skal Insurello forsynes med en kopi af de dokumenter, Insurello ønsker at modtage. En anmodning i henhold til dette Punkt skal efterkommes inden for 14 dage efter, anmodningen er sendt eller på anden måde meddelt Kunden.
6.1 Insurello fakturerer Kunden med en betalingsfrist på 14 dage fra fakturadatoen. Hvis servicegebyret eller anden kompensation ikke betales til tiden, har Insurello ret til morarenter i henhold til den danske rentelov og rykkergebyr er for hver påmindelse på DKK 100 i henhold til den danske rentelov.
6.2 Insurello er berettiget til, når muligt, at modtage Kundens Forsikringserstatning, som skal deponeres på Insurellos klientkonto. Kundens betaling til Insurello betales som hovedregel af Insurello ved hjælp af Kundens tilknyttede midler på Insurellos klientkonto til modregning i Insurellos betalingskrav. Forsikringserstatningen eksklusive Insurellos betalingskrav, overføres derefter til Kunden inden for 14 dage. I forbindelse hermed modtager Kunden en rapport om de modtagne midler og brugen af midlerne.
7.1 Meddelelser fra Insurello til Kunden kan sendes til Kunden på vedkommendes folkeregisteradresse eller anden fysisk eller elektronisk adresse, der er specificeret af Kunden. Meddelelse kan også gives via Insurellos hjemmeside [www.insurello.dk], når Insurello finder det passende.
7.2 Hvis Insurello har sendt en besked med almindelig post til Kunden, anses meddelelsen for at være nået frem til Kunden senest den syvende dag efter afsendelse. Hvis meddelelsen er sendt via e-mail, skal den anses for at have nået frem Kunden med det samme. Hvis meddelelsen er leveret via Insurellos hjemmeside, anses meddelelsen for at være nået til Kunden senest den syvende dag efter, meddelelsen blev offentliggjort på hjemmesiden.
7.3 Meddelelser fra Kunden til Insurello skal leveres på den måde, der er instrueret af Insurello.
7.4 Hvis Kunden rettidigt og på en passende måde har leveret eller sendt en meddelelse i henhold til Punkt 2.6 eller Punkt 9.2, kan meddelelsen påberåbes selvom den er forsinket, forvrænget eller ikke kommer frem.
8.1 Insurello er ansvarsforsikret, hvilket som udgangspunkt indebærer, at et eventuelt erstatningsansvar, der måtte opstå som følge af fejl eller mangler ved Insurellos rådgivning, kan dækkes af CNA Forsikring for et beløb af indtil DKK 2.500,000 pr. skade, som Kunden måtte lide. Forsikringsselskabet hæfter ikke i tilfælde af grov uagtsomhed eller ved forsæt. Insurello skal tillige oplyse, at den samlede forsikringssum maksimalt udgør DKK 2.500.000 pr. forsikringsår, og at der i dette forsikringsår er rejst krav mod Insurello for i alt DKK 0,00. Hvis der rejses krav mod Insurello kan det medføre, at den samlede forsikringssum helt eller delvist vil blive udnyttet i indeværende forsikringsår.
9.1 Insurello er erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige regler, men kan et erstatningskrav ikke opnå
forsikringsdækning, jf. afsnit 8.1, er Insurellos ansvar begrænset til Kundens direkte tab og kan aldrig
overstige et beløb på DKK 43.000.
9.2 Kunden skal klage over enhver fejl eller mangel ved Tjenesten til Insurello inden for rimelig tid og senest inden for tre år efter, at Kunden blev opmærksom på eller burde have været opmærksom på fejlen/manglen.
9.3 Klagen over Tjenesten kan sendes til Insurellos kontaktmail: kundeservice@insurello.dk.
9.4 Klage over Tjenesten kan også indgives til Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet, Toldboden 2, 8800 Viborg eller via www.naevneneshus.dk.
9.5 Klage over Tjenesten kan også sendes til EU-kommissionens online klageportal. Klagen kan indgives her ec.europa.eu/consumers/odr. Ved indgivelse af en klage skal Kunden angive Insurellos e-mailadresse: kundeservice@insurello.dk.
10.1 Insurello har ret til løbende at ændre Aftalen. Sådan ændring skal meddeles Kunden senest tre måneder inden ikrafttrædelsen.
11.1 En part skal ikke være ansvarlig for at erstatte skade eller opfylde en forpligtelse efter disse generelle vilkår, hvis skaden eller manglende opfyldelse skyldes omstændigheder uden for partens kontrol, såsom regeringens handling eller undladelse, ny eller ændret lovgivning, arbejdskonflikt, blokade, krig, optøjer, sabotage, ekstreme vejrforhold, lyn, brand, eksplosion, oversvømmelse, naturkatastrofe eller ulykke, og omstændighederne væsentligt hindrer eller forsinker opfyldelsen af en sådan forpligtelse.
12.1 Aftalen indebærer ikke, at ophavsret eller andre intellektuelle ejendomsrettigheder overføres til Kunden, og Kunden må ikke på anden måde kopiere eller ændre software eller andet materiale, der hører til Tjenesten.
13.1 Insurello behandler Kundens personoplysninger og -data som beskrevet i disse generelle vilkår samt Insurellos persondatapolitik. Kunden kan læse og finde flere oplysninger om Kundens rettigheder, herunder retten til at klage til Datatilsynet i Insurellos persondatapolitik.
14.1 Hvis der opstår tvist i forbindelse med Aftalen, der ikke kan løses i mindelighed, afgøres tvisten af en almindelig dansk domstol og i overensstemmelse med dansk lovgivning.
14.2 En række tvister kan også prøves af Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet se Punkt 9.4, hvis afgørelse udgør en anbefaling til parterne om, hvordan tvisten skal løses.
Tag vores hurtige erstatningstest og få svar med det samme!