Har du ret til erstatning?
Tag vores hurtige erstatningstest og få svar med det samme!
Vi beskytter dine personlige data
Vi vil gerne have, at du føler dig tryg, når du betror dine personlige data til os. Persondata er al den information der kan benyttes til at identificere et individ.
Derfor er det vigtigt for os at være gennemsigtige omkring hvordan og hvorfor vi behandler dine personfølsomme oplysniger fra dig selv, eller fra eksterne kilder. I dette dokument gennemgår vi vores databeskyttelsespolitik, så du kan orientere dig omkring hvilke kilder vi indsamler dine data fra, hvilke oplysninger vi indsamler, hvorfor, hvor længe vi beholder disse, hvilke modtagere vi deler dine oplysninger med, samt dine rettigheder i henhold til European Data Protection Regulation (GDPR).
Insurello ApS ("Insurello", "vi", "os") er ansvarlige for at behandle dine personlige data i henhold til denne databeskyttelsespolitik, medmindre andet er angivet eller informeret herom.
Vi indsamler dine data fra følgende kilder:
Dig selv
Vi indsamler personlige data fra dig f.eks. når du opretter en sag på vores hjemmeside, eller når du kommunikerer med os.
Forsikringsselskaber
Vi indsamler personlige data fra relevante forsikringsselskaber.
Myndigheder
Vi indsamler personlige data fra administrative myndigheder såsom nationale forsikringsautoriteter.
Sundhedsmyndigheder og instanser
Vi indsamler personlige data fra relevante sundhedsmyndigheder og/eller sundhedsinstanser, f.eks. lægejournaler.
Informationstjenester
Vi indsamler personlige data fra diverse informationstjenester med henblik på at sikre, at vi har de korrekte oplysninger, f.eks. din nuværende adresse og dit fulde navn.
Oversigt over hvilke typer af personlige data vi behandler, samt hvor længe vi gemmer dem
Administrering af kundeforholdet
Vi behandler dine personoplysninger for at håndtere kundeforholdet, f.eks. registrerer vi grundlæggende oplysninger om dig, kommunikerer med dig og administrerer din brugerkonto på vores websted.
Vi behandler følgende personoplysninger til håndtering af kundeforholdet: identitetsoplysninger (f.eks. navn, kundenummer og CPR-nummer) og kontaktoplysninger (f.eks. telefonnummer og e-mailadresse). Behandlingen er nødvendig for, at vi kan opfylde vores forpligtelser over for dig i overensstemmelse med vilkårene for vores service. CPR-nummer bruges til validering af din identitet.
Disse personoplysninger opbevares til det formål, der er forklaret ovenfor, under kundeforholdet og normalt i en periode på ti (10) år fra skadesdatoen. I nogle tilfælde, hvor skaden stadig kan gøres gældende, eller tabsjusteringen stadig er i gang, kan oplysningerne imidlertid gemmes i den længere tidsperiode, der kræves for at færdiggøre tabsjusteringen, og seks (6) måneder derefter.
Besvarelse af forespørgsler
Vi behandler dine personoplysninger for at besvare henvendelser fra dig, f.eks. vedrørende en eksisterende sag eller som en potentiel kunde.
Vi behandler følgende personlige data for at besvare kundehenvendelser: identitetsoplysninger (f.eks. navn og kundenummer) og kontaktoplysninger (f.eks. telefonnummer og e-mailadresse). Behandlingen er motiveret af vores legitime interesse i at besvare dine spørgsmål og tilbyde god kundeservice. Hvis du ikke er kunde, behandles de sundhedsoplysninger, du giver os frivilligt, på grund af dit udtrykte samtykke.
Disse personoplysninger opbevares til dette formål i seks (6) måneder, hvis du ikke er kunde eller, hvis du er kunde, under kundeforholdet og i en periode på ti (10) år fra skadedatoen. I nogle tilfælde, hvor skaden stadig kan gøres gældende, eller tabsjusteringen stadig er i gang, kan oplysningerne imidlertid gemmes i den længere tidsperiode, der kræves for at færdiggøre tabsjusteringen, og seks (6) måneder derefter.
Håndtering af kundens forsikringssag
Vi behandler dine personoplysninger for at håndtere din sag, f.eks. ved at vurdere, om din skade er erstatningsberettiget, rapportere skaden til de berørte forsikringsselskaber, sende fuldmagt til de berørte forsikringsselskaber, kommunikere med de berørte forsikringsselskaber om kravet, forsyne forsikringssagen med nødvendige dokumenter og optegnelser samt administrere forsikringskompensation.
Vi behandler følgende personoplysninger, når vi behandler en sag: identitetsoplysninger (f.eks. navn, kundenummer og CPR-nummer), kontaktoplysninger (f.eks. telefonnummer og e-mailadresse), information om den pågældende skade (f.eks. oplysninger fra sundhedsinstitutioner, som du har besøgt, sundhedsoplysninger, arbilleder, information om tabsjustering af den pågældende skade), information om din personlige situation på tidspunktet for skaden (f.eks. løn, sygefravær og udgifter, forsikringsoplysninger, information om værgemål), information nødvendigt for at identificere dine forsikringer (f.eks. fagforeningsmedlemskab og arbejdsplads) og bankkontooplysninger (f.eks. bankkontonummer). Behandlingen er nødvendig for, at vi kan opfylde vores forpligtelser over for dig i overensstemmelse med vilkårene for vores service. Behandlingen af oplysninger om fagforeningsmedlemskab og sundhedsoplysninger er nødvendig for at afgøre dit krav over for forsikringsselskaber. CPR-nummer bruges til validering af din identitet.
Disse personoplysninger opbevares til dette formål under kundeforholdet og normalt i en periode på ti (10) år fra skadesdatoen. I nogle tilfælde, hvor skaden stadig kan gøres gældende, eller tabsjusteringen stadig er i gang, kan oplysningerne imidlertid gemmes i den længere tidsperiode, der kræves for at færdiggøre tabsjusteringen, og seks (6) måneder derefter.
Udarbejdelse af servicetilbud
Vi behandler dine personoplysninger for at give dig forskellige tilbud om vores egne og udvalgte partners tjenester i forskellige kanaler.
Ved at indsende din e-mailadresse til os giver du os, i henhold til markedsføringsloven, dit samtykke til at gøre elektroniske reklame for vores egne og udvalgte partners tjenester. Du har til enhver tid ret til at afmelde dig e-mails.
Vi behandler følgende personoplysninger for at levere relevant tilbud: identitetsoplysninger (f.eks. navne) og kontaktoplysninger (f.eks. telefonnummer og e-mailadresse). Behandlingen er motiveret af vores legitime interesse i at give dig tilbud om vores egne og vores udvalgte partners tjenester.
Disse personoplysninger opbevares til dette formål i en periode på seks (6) måneder, hvis du ikke er kunde, eller, hvis du er kunde, under kundeforholdet og i en periode på tolv (12) måneder derefter under det samme formål.
Udførelse af kundeundersøgelser
Vi behandler dine personoplysninger med henblik på at gennemføre kundeundersøgelser, f.eks. ved at sende undersøgelser og evaluere resultaterne.
Vi behandler følgende personoplysninger for at gennemføre kundeundersøgelser: identitetsoplysninger (f.eks. navn) og kontaktoplysninger (f.eks. telefonnummer og e-mailadresse. Behandlingen er motiveret af vores legitime interesse i at modtage information om din og andre kunders opfattelse af os generelt, og særligt vores tjenester og kundeoplevelse.
Disse personoplysninger opbevares til dette formål i en periode på tolv (12) måneder fra tidspunktet for undersøgelsen.
Opfølgning og evaluering
Vi behandler dine personoplysninger for at udvikle rapporter og statistikker på et overordnet niveau til opfølgning og evaluering af vores aktiviteter og tjenester, f.eks. for at se, hvor mange krav der er blevet håndteret, og hvor meget erstatning der er blevet betalt.
Vi anonymiserer de oplysninger der behandles til dette formål. Behandlingen er motiveret af vores legitime interesse i at følge op og evaluere vores aktiviteter og tjenester. Behandlingen af følsomme personoplysninger i forbindelse med anonymiseringen er baseret på det samme juridiske grundlag som håndtering af kunders forsikringssager.
Vurdere, indsende og forsvare mod juridiske krav
Vi behandler dine data med det formål at vurdere, indsende og forsvare mod ethvert juridisk krav, f.eks. til at håndtere klager og krav både uden for og inden for juridiske processer.
Vi behandler følgende personoplysninger til disse formål: identitetsoplysninger (f.eks. navn, kundenummer og CPR-nummer), kontaktoplysninger (f.eks. telefonnummer og e-mailadresse), information om din skade (f.eks. oplysninger i lægejournaler, information om den pågældende forsikringssag), information om din personlige situation på tidspunktet for skaden (f.eks. løn, sygefravær og udgifter, forsikringsoplysninger, information om værgemål), oplysninger, der er nødvendige for at identificere dine forsikringer (f.eks. fagforeningsmedlemskab og arbejdsplads) og bankkontooplysninger (f.eks. bankkontonummer). Behandlingen er motiveret af vores legitime interesse i at vurdere, indsende og forsvare imod juridiske krav. Behandlingen af følsomme personoplysninger er nødvendig til dette formål.
Disse personoplysninger opbevares i den periode, der er nødvendig for at håndtere et eventuelt juridisk krav.
Opfyldelse af juridiske forpligtelser
Vi behandler dine personoplysninger for at opfylde vores juridiske forpligtelser i henhold til bogføringsloven.
Vi behandler følgende personlige data til dette formål: identitetsoplysninger (f.eks. navn og kundenummer) samt oplysninger om din kompensationsudbetaling. Behandlingen er nødvendig for, at vi kan opfylde de juridiske forpligtelser, vi har i henhold til både nationale og europæiske love og regler. Sundhedsoplysninger behandles kun til dette formål, hvis det kræves ved lov.
Personoplysningerne opbevares i det tidsrum, der er nødvendigt for hver juridisk forpligtelse.
Livscyklusstyring, sikkerhedsforanstaltninger og udvikling af vores systemer og tjenester
Vi behandler dine personlige data med det formål at administrere produkt- og softwarelevecyklusser, sikkerhedsforanstaltninger og udvikling af vores systemer og tjenester, f.eks. fejldiagnosticering, sikkerhedskopiering, journalføring, fejlløsning og alternativ styring af vores systemer og tjenester.
Vi anonymiserer de oplysninger, der behandles til disse formål. Behandlingen er motiveret af vores legitime interesse. Alle følsomme personoplysninger i forbindelse med anonymiseringen er baseret på det samme juridiske grundlag som håndtering af kunders forsikringssager.
Disse personoplysninger opbevares til disse formål under kundeforholdet og normalt i en periode på ti (10) år fra skadesdatoen. I nogle tilfælde, hvor skaden stadig kan gøres gældende, eller tabsjusteringen stadig er i gang, kan oplysningerne imidlertid gemmes i den længere tidsperiode, der kræves for at færdiggøre tabsjusteringen, og seks (6) måneder derefter.
Modtagere som vi deler personlige data med
Forsikringsselskaber
Vi deler dine personlige data med de berørte forsikringsselskaber i forbindelse med behandlingen af dit krav. Forsikringsselskaberne er ansvarlige for de personoplysninger, de behandler til deres egne formål.
Vi deler følgende personoplysninger med relevante forsikringsselskaber: Identitetsoplysninger (f.eks. navn, kundenummer og personnummer), kontaktoplysninger (f.eks. telefonnummer og e-mailadresse), information om den pågældende skade (f.eks. Oplysninger fra sundhedsinstitutioner, som du har besøgt, helbredsoplysninger, arbilleder, information om tabsjustering af den pågældende skade), information om din personlige situation på tidspunktet for skaden (f.eks. løn, sygefravær og udgifter, forsikringsoplysninger, information om værgemål), information nødvendigt for at identificere dine forsikringer (f.eks. fagforeningsmedlemskab og arbejdsplads) og bankkontooplysninger (f.eks. bankkontonummer). Den behandling, som overførslen medfører, er baseret på det samme juridiske grundlag som håndtering af kunders forsikringssager.
Tjenesteudbydere (databehandlere)
For at opfylde formålet med vores behandling af dine personlige data deler vi dine personlige data med virksomheder, der leverer tjenester til os, f.eks. IT-tjenester og posttjenester. Disse virksomheder må kun behandle dine personlige data i overensstemmelse med vores udtrykte og dokumenterede instruktioner, og må ikke bruge dine personlige data til deres egne formål. De er også forpligtet af loven og kontraktmæssig aftale til at beskytte dine personlige data.
Administrative myndigheder
Vi leverer nødvendige personoplysninger til administrative myndigheder, hvis vi har en juridisk forpligtelse til at gøre det. Behandlingen er i så fald nødvendig for, at vi kan opfylde vores juridiske forpligtelser til disse instanser.
Domstole, modparter osv.
I forbindelse med et erstatningskrav eller en juridisk tvist kan vi overføre personoplysninger til berørte parter og institutioner, f.eks. en domstol, modpart, efterforsker og ekstern rådgiver. Behandlingen er motiveret af vores legitime interesse i at vurdere, indsende og forsvare mod juridiske krav.
Potentielle købere eller sælgere
Vi kan dele oplysninger, herunder personlige data, med potentielle købere og sælgere, hvis vi skal sælge hele eller en del af virksomheden eller i en fusion. Personlige data, som vi kan dele med potentielle købere eller sælgere, er de oplysninger, som vi har indsamlet og behandlet i overensstemmelse med ovenstående oplysninger. Vi deler dog aldrig følsomme personlige data med potentielle købere og sælgere. Behandlingen er i så fald motiveret af vores legitime interesse i at gennemføre et salg eller fusion.
Overfører vi dine personoplysninger til tredjelande (dvs. uden for EU / EØS)?
Vi stræber altid efter at behandle dine personlige data inden for EU / EØS, så du kan føle dig sikker på, at dine data er tilstrækkeligt beskyttet. I nogle tilfælde overføres dog dine personlige data til og behandles af vores tjenesteudbydere i et land uden for EU / EØS. For at sikre, at dine personoplysninger altid er beskyttet, vil vi under alle omstændigheder have passende sikkerhedsforanstaltninger på plads, f.eks. databeskyttelsesaftaler, der kræver, at behandlere beskytter personoplysningerne på samme måde som vi gør. En aktuel liste over de lande, som vi, hvor det er relevant, overfører dine personlige data til, kan fås efter anmodning. Du har også ret til at anmode om oplysninger om de sikkerhedsforanstaltninger, vi har indført.
Vi bruger ikke automatiseret beslutningstagning (inklusive profilering) som defineret i artikel 22 i GDPR.
Hvis vi anvender sådanne processer i fremtiden, informerer vi dig separat i overensstemmelse med de gældende lovbestemmelser.
Du kan:
• trække dit udtrykte samtykke tilbage vedrørende kommende behandling (§ 7 GDPR),
• anmode om adgang til dine personlige data (§ 15 GDPR),
• anmode om berigtigelse af forkerte personoplysninger (§ 16 i GDPR),
• anmode om sletning af dine personlige data (§ 17 GDPR),
• anmode om begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger (§ 18 GDPR),
• anmode om datamobilisering - kun når data er leveret af dig, og kun når behandlingen sker udfra dit udtrykte samtykke eller vores kontraktlige forpligtelser (§ GDPR), og
• indgive klage til Datatilsynet (§ 77 GDPR).
Du har også til enhver tid ret til at modsætte dig vores behandling af dine personoplysninger til direkte markedsføringsformål og til at afmelde dig yderligere forsendelser ved hjælp af vores fravalgslink, der er vedhæftet i hver e-mail, eller ved at underrette os om dette gennem f.eks. e-mail.
Ændringer og tilføjelser til denne information
Vi opdaterer muligvis denne informationstekst, f.eks. hvis vi skulle behandle dine data til nye formål, indsamle yderligere data eller dele dine data med andre modtagere end dem, der er anført ovenfor. I sådanne tilfælde vil du modtage en opdateret informationstekst, hvor ændringerne vil blive underrettet. Den seneste version af vores databeskyttelsespolitik offentliggøres altid på hjemmesiden.
I tilfælde af spørgsmål
Hvis du har spørgsmål om behandlingen af dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesansvarlige på dataskyddsombud@insurello.se.
Datatilsynet
Hvis du ikke er tilfreds med det svar, du har modtaget fra os, har du ret til at indgive en klage til Datatilsynet; kontaktoplysningerne findes på www.datatilsynet.dk.
Tag vores hurtige erstatningstest og få svar med det samme!